Veleposlaništvo RS Praga /Gospodarsko sodelovanje /Perspektivne panoge za internacionalizacijo /

Perspektivne panoge za internacionalizacijo

Ločimo tradicionalne panoge, kjer slovenska podjetja beležijo uspeh na češkem trgu, in nove panoge, ki so glede na strukturo obeh gospodarstev najbolj perspektivne za razvoj sodelovanja.

TRADICIONALNE PANOGE

Podjetjem, ki delujejo na področjih t.i. tradicionalnih panog, kjer so posamezna slovenska podjetja na češkem že prisotna, je vstop zaradi obstoječih referenc in prepoznavnosti nekoliko lažji. Tradicionalne panoge, kjer slovenska podjetja dobro sodelujejo na češkem trgu, so:

1. Farmacevtska industrija
Na področju farmacevtske industrije na češkem uspešno deluje podjetje Krka  d.d., ki zavzema približno 10% tržni delež na področju generičnih zdravil. Podjetje ustvari preko 60 milijonov € letnega prometa v Češki republiki. Podobno uspešno je tudi podjetje Sandoz, ki večino generičnih zdravil za češki trg uvozi iz svojih proizvodnih enot v Sloveniji.

2. Gradbeništvo in kovinska industrija
Na češkem tržišču uspešno posluje podjetje Trimo, ki trži modularne sisteme za gradnjo. Istočasno je podružnica podjetja Kovintrade, ki se ukvarja s prodajo različnih kovinskih elementov za gradbeništvo in proizvodnjo, ena najuspešnejših v njihovi skupini.

3. Elektronika in elektrotehnika
Podjetje Gorenje je eno izmed najpomembnejših podjetij na področju bele tehnike v Češki republiki. V letu 2010 so prevzeli lokalnega proizvajalca bele tehnike Mora Moravia, s katerim so pridobili večinski tržni delež na češkem tržišču. S podjetjem Mora od leta 2012 izdelujejo tudi kuhinjske elemente višje kakovosti za skandinavski trg. V Pragi je sedež skupine Gorenje za Srednjo Evropo.

4. Kemična industrija
Na področju kemične industrije na Češkem preko predstavništev delujejo slovenska podjetja za proizvodnjo premazov Jub in Helios ter na področju trgovine s kemikalijami tudi podjetje Slovenijatrade.

PERSPEKTIVNE PANOGE

Panoge, pri katerih skuša veleposlaništvo s pomočjo iniciative in aktivnosti spodbuditi sodelovanje in prisotnost slovenskih podjetij na češkem trgu:

1. Prehrambna industrija in vinarstvo
Glede na vse bolj prisotno zavest o pomembnosti kvalitetne prehrane, bi lahko izbrani slovenski prehrambni izdelki in vina lahko našli svoj prostor na češkem trgu. Največja ovira pri tem je neprepoznavnost slovenskih izdelkov. Veleposlaništvo skuša z različnimi akcijami dvigovati tukajšnje zavedanje o kvaliteti slovenskih prehrambnih proizvodov.

2. IKT
Informacijska in komunikacijska tehnologija je eno od področij z največjim potencialom za razvoj sodelovanja. Maja 2013 je veleposlaništvo z namenom spodbuditve IKT sodelovanja pripravilo gospodarsko delegacijo, ki se jo je udeležilo 7 podjetij, 2 združenji in predstavnika agencije SPIRIT ter MNZJU, ob obisku predsednika vlade RS v Pragi leta 2017 pa je potekal češko-slovenski digitalni poslovni forum v DigiLab Škoda, kjer so se predstavili štirje slovenski start-upi, tri večja podjetja, Tehnološki park Ljubljana, Inkubator Univerze v Ljubljani ter predstavnika ACS in SPIRIT.

3. Avtomobilska industrija
Avtomobilska industrija je najpomembnejša gospodarska panoga v Češki republiki. Osnova so tri proizvodne enote: Škoda Auto, Hyunday Motors in TPSA. Kljub razvitosti avtomobilskega sektorja v Sloveniji in odličnem sodelovanju podjetij s koncernom VW, pa je neposrednega sodelovanja z omenjenimi tremi proizvajalci na Češkem malo.
Veleposlaništvo skuša s povezovanjem vzpostaviti sodelovanje med omenjenimi proizvajalci in slovenskimi podjetji, ki delujejo na področju avtomobilske industrije.

4. Sodelovanje na področju znanosti in tehnologije
Ponuja se veliko priložnosti za vzpostavitev in poglabljanje sodelovanja na področju znanosti in tehnologije med slovenskimi in češkimi podjetji in institucijami. Področja, kjer se kaže poseben potencial, so biotehnologija, nanotehnologija, umetna inteligenca in novi materiali. V letu 2012 je veleposlaništvo pripravilo gospodarsko delegacijo, ki je spremljala predsednika parlamenta RS ob njegovem obisku na Češkem. Delegacije se je udeležilo 8 slovenskih podjetij in institucij.

5. Investicije
Skupna vrednost investicij je v primerjavi z blagovno menjavo relativno skromna, kar skupaj s primeri sodelovanja na področju investicij v zadnjih nekaj letih nakazuje velike možnosti za rast investicij v prihodnjih letih. Primeri slovenskih investicij na Češkem: Tesla Jilhava (akvizicija podjetja Kolektor), Mora Moravia (skupina Gorenje), ČKD Blansko Inženiring (skupina Litostroj). Primeri čeških investicij v RS: Savatech (ČGS), Radenska (Kofola), Arex, Diagnostični center Bled in vinarstvo Zlati Grič (sklad RSBC, ARX Equity), Mimovrste (Rockaway Capital), Litostroj Power (Energo-pro), Vipap Videm Krško (RIDG Holding), POP TV (vstop v medijsko skupino CME).

6. Turizem
Turizem je ena izmed redkih gospodarskih panog v Sloveniji, ki v zadnjih letih beleži neprekinjeno rast in predstavlja več kot 12 % slovenskega BDP ter preko 40 % celotnega izvoza storitev. Češki trg pri tem ni izjema saj število prihodov čeških turistov vztrajno narašča. V letu 2019 je število prihodov čeških turistov v RS doseglo 189.829, kar je predstavljalo povečanje za 18,6 % v primerjavi z letom 2018. Hkrati so češki turisti leta 2019 v RS ustvarili 512.075 nočitev, kar je predstavljalo povečanje za 18,7 % glede na leto 2018.

Slovenija na Češkem uživa ugled države z visokim nivojem turističnih storitev. Najbolj so prepoznana območja z razvitim gorskim turizmom in možnostmi preživljanja aktivnih počitnic (dolina Soče, Alpe, turistične kmetije).

Češki turisti, stari med 18 in 65 let, ki v tujino potujejo z namenom oddiha, počitnic ali potovanja:
• Potujejo trikrat letno in opravijo dve krajši in eno daljše potovanje v tujino.
• 79 odstotkov Čehov potuje v poletni sezoni, 7 odstotkov pomladi, 10 odstotkov jeseni in 4 odstotki pozimi.
• Najpogosteje izberejo destinacije ob morju (78 %), sledijo gore (44 %) in destinacije drugje v naravi (41 %).

Čehi se za potovanja ali dopust najpogosteje odločajo zaradi umika od vsakdana (39 %), želje po spoznavanju novega (39 %) ter zaradi sprostitve (38 %).

 

Več informacij o strukturi trga, tržnem potencialu, potovalnih motivih Čehov in druge zanimive informacije lahko najdete v raziskavi Identifikacija tržnega potenciala.

Češki trg sodi med perspektivne in rastoče trge Programa dela Slovenske turistične organizacije za obdobje 2020-2021. V tem času bodo aktivnosti STO tudi na Češkem usmerjene v povečanje prepoznavnosti Slovenije kot zelene butične globalne destinacije za zahtevnega obiskovalca, ki išče raznolika in aktivna doživetja, mir in osebne koristi. Ustanovitev TIC Slovenija centra v Pragi 2019, ki zastopa STO in na Češkem organizira turistične delavnice in skupne nastope slovenskih turističnih destinacij na sejemskih in drugih prireditvah, je dala nov zagon prodaji slovenskih turističnih destinacij na Češkem.