Veleposlaništvo RS Praga /Gospodarsko sodelovanje /Perspektivne panoge za internacionalizacijo /

Perspektivne panoge za internacionalizacijo

Ločimo tradicionalne panoge, kjer slovenska podjetja beležijo uspeh na češkem tržišču in nove panoge, ki so glede na strukturo obeh gospodarstev najbolj perspektivne za razvoj sodelovanja.

Tradicionalne panoge

Podjetjem, ki delujejo na področjih t.i. tradicionalnih panog, kjer so posamezna slovenska podjetja na češkem že prisotna, je vstop zaradi obstoječih referenc in prepoznavnosti nekoliko lažji.

Tradicionalne panoge, kjer slovenska podjetja dobro sodelujejo na češkem trgu, so:

1. Farmacevtska industrija
Na področju farmacevtske industrije na češkem uspešno deluje podjetje Krka  d.d., ki zavzema približno 10% tržni delež na področju generičnih zdravil. Podjetje ustvari preko 60 milijonov € letnega prometa v ČR. Podobno uspešno je tudi podjetje Sandoz, ki večino generičnih zdravil za češko tržišče uvozi iz svojih proizvodnih enot v Sloveniji.

2. Gradbeništvo in kovinska ind.
Na češkem tržišču uspešno posluje podjetje Trimo, ki trži modularne sisteme za gradnjo. Istočasno je podružnica podjetja Kovintrade, ki se ukvarja s prodajo različnih kovinskih elementov za gradbeništvo in proizvodnjo, ena najuspešnejših v njihovi skupini.

3. Elektronika in elektrotehnika
Podjetje Gorenje je eno izmed najpomembnejših podjetij na področju bele tehnike v ČR. V letu 2010 so prevzeli lokalnega proizvajalca bele tehnike Mora Moravia, s katerim so pridobili večinski tržni delež na češkem tržišču. S podjetjem Mora od leta 2012 izdelujejo tudi kuhinjske elemente višje kakovosti za skandinavsko tržišče. V Pragi je sedež skupine Gorenje za Srednjo Evropo.

4. Kemična industrija
Na področju kemične industrije na češkem preko predstavništev delujejo slovenska podjetja za proizvodnjo premazov Jub in Helios ter na področju trgovine s kemikalijami tudi podjetje Slovenijatrade.

Novo-identificirane panoge

Panoge, pri katerih skuša veleposlaništvo s pomočjo iniciative in aktivnosti spodbuditi sodelovanje in prisotnost slovenskih podjetij na češkem trgu:

1. Prehrambena industrija in vinarstvo
Glede na vse bolj prisotno zavest o pomembnosti kvalitetne prehrane, bi lahko izbrani slovenski prehrambeni izdelki in vina lahko našli svoj prostor na češkem tržišču. Največja ovira pri tem je neprepoznavnost slovenskih izdelkov. Veleposlaništvo skuša z različnimi akcijami dvigovati tukajšnje zavedanje o kvaliteti slovenskih prehrambenih proizvodov.

2. IKT
Informacijska in komunikacijska tehnologija je eno od področij z največjim potencialom za razvoj sodelovanja. Trenutno kljub dejstvu, da je panoga opredeljena kot ena izmed ključev prihodnjega razvoja tako Slovenija kot Češke, konkretnega sodelovanja še ni. Maja 2013 je veleposlaništvo z namenom spodbuditve IKT sodelovanja pripravilo gospodarsko delegacijo, ki se jo je udeležilo 7 podjetij, 2 združenji in predstavnika agencije SPIRIT ter MNZJU. Vzpostavljeni so dobri kontakti za nadaljnji razvoj sodelovanja.

3. Avtomobilska industrija
Avtomobilska industrija je najpomembnejša gospodarska panoga v ČR. Osnova so tri proizvodne enote: Škoda Auto, Hyunday Motors in TPSA. Kljub razvitosti avtomobilskega sektorja v Sloveniji in odličnega sodelovanja podjetij s koncernom VW, pa je neposrednega sodelovanja z omenjenimi tremi proizvajalci na češkem malo.

Veleposlaništvo skuša s povezovanjem vzpostaviti sodelovanje med omenjenimi proizvajalci in slovenskimi podjetji, ki delujejo na področju avtomobilske industrije.

4. Sodelovanje na področju znanosti in tehnologije
Ponuja se veliko priložnosti za vzpostavitev in poglabljanje sodelovanja na področju znanosti in tehnologije med slovenskimi in češkimi podjetji in institucijami. Področja, kjer se kaže poseben potencial so biotehnologija, nanotehnologija in novi materiali. V letu 2012 je veleposlaništvo pripravilo gospodarsko delegacijo, ki je spremljala predsednika parlamenta RS ob njegovem obisku na Češkem. Delegacije se je udeležilo 8 slovenskih podjetij in institucij.

5. Investicije
Skupna vrednost investicij je v primerjavi z blagovno menjavo relativno skromna, kar skupaj s primeri sodelovanja na področju investicij v zadnjih nekaj letih nakazuje velike možnosti za rast investicij v prihodnjih letih. Primeri slovenskih investicij v ČR: Mora Moravia (skupina Gorenje), ČKD Blansko Inženiring (skupina Litostroj). Primeri čeških investicij v RS: Savatech (ČGS), VIPAP Krško (MF ČR), Radenska (Kofola), Zlati Grič (sklad RSBC), Mimovrste (Rockaway Capital), Litostroj Power (Energo-pro). 

6. Turizem
Turizem je ena izmed redkih gospodarskih panog v Sloveniji, ki v zadnjih letih beleži neprekinjeno rast in predstavlja več kot 12% slovenskega BDP ter preko 40% celotnega izvoza storitev. Češki trg pri tem ni izjema saj število prihodov čeških turistov vztrajno narašča. V letu 2016 je število prihodov čeških turistov v RS doseglo 91.596, kar je predstavljalo povečanje za 15,6 % v primerjavi z letom 2015. Hkrati so češki turisti leta 2016 v RS ustvarili 230.356 nočitev, kar je predstavljalo povečanje za 16,1 % glede na leto 2015.

Slovenija na Češkem uživa renome države z visokim nivojem turističnih storitev. Najbolj so prepoznana območja z razvitim gorskim turizmom in možnostmi preživljanja aktivnih počitnic (dolina Soče, Alpe, turistične kmetije).

Češki trg sodi med prioritete Programa dela STO za obdobje 2018-2019. V tem času bodo aktivnosti STO tudi na trgu ČR usmerjene v povečanje prepoznavnosti Slovenije kot zelene butične globalne destinacije za zahtevnega obiskovalca, ki išče raznolika in aktivna doživetja, mir in osebne koristi.